Fagmateriale
Prisstrategi

Prisstrategi

Prisstrategi refererer til hvordan bedrifter setter priser på sine produkter eller tjenester basert på markedsforhold, kostnadsstrukturer, konkurransesituasjon og kundens betalingsvilje.

Markedsstrategi pris

I markedsstrategien handler pris ofte om å posisjonere et produkt på markedet. For eksempel kan en bedrift bruke premium-prising for å skape et bilde av høy kvalitet, eller bruke penetrasjon prising for å tiltrekke seg flere kunder raskt. Prisen bør være tilpasset merkevaren, markedet og kundens forventninger.
Markedsstrategi pris

Hvordan sette pris på produkter

For å sette en pris på et produkt bør bedrifter først vurdere produksjonskostnader, konkurrentenes priser, og hvor mye kundene er villige til å betale. Bedrifter må også vurdere hvordan prisen påvirker etterspørselen og marginene deres. For produkter i høy etterspørsel kan en premium prising gi høyere marginer, mens lavere priser kan brukes til å generere høyere volum.