Fagmateriale
PPC (Pay-Per-Click)

PPC (Pay-Per-Click)

PPC er en digital markedsføringsstrategi hvor annonsører betaler en avgift hver gang en bruker klikker på annonsen deres. Det er en av de mest populære formene for betalt annonsering på plattformer som Google Ads og Facebook Ads.

Fordeler med PPC

En av hovedformålene med PPC er at det gir umiddelbare resultater, i motsetning til organisk markedsføring som kan ta tid å bygge opp. PPC gir også full kontroll over budsjett og målretting, og resultatene er lett målbare. Bedrifter kan justere kampanjene sine basert på hvilke annonser som genererer flest klikk, konverteringer eller salg, noe som gjør det til en svært kostnadseffektiv metode.
fordeler med PPC

PPC i praksis

PPC-kampanjer starter med at bedrifter velger søkeord eller demografiske målgrupper, og deretter oppretter annonser som vises når noen søker etter disse søkeordene eller passer inn i målgruppen. For eksempel kan et selskap som selger joggesko, målrette søkeord som "kjøpe joggesko" eller "beste løpesko". Når brukere klikker på annonsen, blir de ført til en landingsside der de kan gjennomføre kjøpet.